Attefall OVK

Öppet forum för alla medlemmar.

Attefall OVK

Inläggav Christer Långström (Medlemsnr 2726) » 08 jul 2021, 11:21

Hej, Jag försöker reda ut om det är ovk krav på en attefallsstuga. 30m2 uteluftsintag i vägg och paxfläkt monterad i badrum. (ljus och fuktstyrd. Det jag har kunnat läsa mej till är att det endast behövs om det är återvinning i systemet. Stämmer det?
Christer Långström (Medlemsnr 2726)
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 mar 2010, 23:38

Re: Attefall OVK

Inläggav Thor Berggren (Medlemsnr 5365) » 18 aug 2021, 09:05

Christer Långström (Medlemsnr 2726) skrev:Hej, Jag försöker reda ut om det är ovk krav på en attefallsstuga. 30m2 uteluftsintag i vägg och paxfläkt monterad i badrum. (ljus och fuktstyrd. Det jag har kunnat läsa mej till är att det endast behövs om det är återvinning i systemet. Stämmer det?


Hej!

Ja, enligt de senaste ändringarna (BFS 2017:10 OVK3) så stämmer det, under förutsättningen att bedömningen för attefallshuset är att det rör sig om ett en eller tvåbostadshus. Skulle bedömningen vara att attefallshuset räknas in som flerbostadshus så blir det 1:a besiktning samt återkommande besikning enligt gällande intervall.

Ett exempel kan vara när en brf har attefallshus i sitt bestånd av borätter, men det är en bedömningssport och skiljer sig från fall till fall. Se PBL Kunskapsbanken för exempel på olika situationer och bedömningar.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/ovk/en--och-tvabostadshus-i-ovk-sammanhang/
Thor Berggren (Medlemsnr 5365)
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 06 okt 2018, 01:00
Ort: Umeå


Återgå till Välkommen till Funkis

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron